

הכנס במעמד יו"ר הדירקטוריון, מר אבי וורצמן
גב' אלה ירניצקי – מנכ"לית (בפועל), החברה למתנ"סים
גב' סימה כהן - מנהלת המחלקה להתחנכות ולמידה
פרופ' מולי להד - פסיכולוג רפואי מדריך ופסיכולוג חינוכי מומחה, בעל שם עולמי לטיפול בטראומה.
ד"ר אורית אלגאוי-הרשלר - מדענית מוח ואשת חינוך. מחלוצות תחום נוירו-חינוך בישראל, בעלת ניסיון חינוכי ומחקרי עשיר.
גב' יעל אודם - כתבת החינוך של חדשות 12.
גב' טל מזור - משחקולוגית ארגונית, מנחת קבוצות, מאמנת עסקית ויזמית.
שיח המומחים יעסוק בסוגיות הנוגעות ללומד ולמצבו הרגשי ולאופן בו המוח מעבד מידע חדש,
וכן בהקשר לתהליכי הלמידה במציאות של אי וודאות מתמשכת.
השיח ילווה בהדגמה של סיטואציות הלקוחות מחיי הלומדים בשנת הקורונה
ובהצגת כלים יישומיים להטמעת הידע על השפעת הגוף והנפש על הלמידה.
בסיום היום, משתתפי הכנס יחוו טעימה מעולם המשחקולוגיה (תורת המשחוק)
תוך הדגמת כלים יישומיים בשדה החינוך.
מתקשים להתחבר? לחצו כאן
משחקולוגית ארגונית, מנחת קבוצות, מאמנת עסקית ויזמית.
משחקולוגיה – תורת המשחוק. תחום העוסק בהטמעת תוכן, פיתוח מיומנויות, והשגת תוצאות באמצעות פעולות ועקרונות משחקיים.
מתורגם סימולטנית לערבית.
מתקשים להתחבר? לחצו כאן
מר רונן קובלסקי – סמנכ"ל חברה וקהילה
גב' סימה כהן - מנהלת המחלקה להתחנכות ולמידה
גב' קלרה יונה משומר - מנהלת בית-הספר נווה-חוף בראשון-לציון. פעילה לקידום השוויון בחינוך.
ד"ר רוני ברגר - פסיכולוג קליני בכיר ומומחה בתחום של התמודדות עם מצבי דחק וטראומה.
גב' יעל אודם - כתבת החינוך של חדשות 12
19:30 – 19:00 – התנסות חווייתית
מר דני בן-עמרם - מתרגל ומנחה מיינדפולנס ומדיטציה.
שיח המומחים יעסוק בהבניית הקשרים שבין שותפי הלמידה במעגלים הסובבים את הלומד: המשפחה, בית-הספר וקבוצת השווים, ובסוגיית ההשפעה והתרומה של השותפים הללו לתהליכי הלמידה ולפיתוח החוסן האישי של הלומד.
בסיום היום, תערך הכרות עם המיינדפולנס וטעימה מעולם המדיטציה אשר נמצאה מועילה על פי מחקרים שונים, למגוון רחב של התמודדויות פיסיות ופסיכולוגיות.
מתקשים להתחבר? לחצו כאן
19:00 – 18:00 - ברכות ושיח מומחים
הכנס במעמד יו"ר הדירקטוריון, מר אבי וורצמן
פרופ' מונא ח'ורי -כסאברי - היא פרופ' מן המניין ודיקנית בית הספר לעבודה סוציאלית
באוניברסיטה העברית בירושלים.
פרופ' ריאד אגבאריה - פרופ' בפרמקולוגיה, מרצה וחוקר בפקולטה
למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון. פעיל חברתי בקידום ההשכלה הגבוהה, התרבות
והאומנות בקרב החברה הערבית בארץ.
מר פוראת נסאר – כתב ומגיש חדשות בטלוויזיה וברדיו
19:30 – 19:00 – התנסות חווייתית
מר דני בן-עמרם - מתרגל ומנחה מזה 25 שנה מיינדפולנס ומדיטציה במסורות שונות בארץ ובחו״ל, מנהל ומייסד "המרכז למיינדפולנס".
שיח המומחים יעסוק בהבניית הקשרים שבין שותפי הלמידה במעגלים הסובבים את הלומד: המשפחה, בית-הספר וקבוצת השווים, ובסוגיית ההשפעה והתרומה של השותפים הללו לתהליכי הלמידה ולפיתוח החוסן האישי של הלומד. בסיום היום, תוצג למשתתפי הכנס הכרות עם המיינדפולנס וטעימה מעולם המדיטציה אשר נמצאה מועילה על פי מחקרים שונים, למגוון רחב של התמודדויות פיסיות ופסיכולוגיות.
*מתורגם סימולטנית לעברית.
מתקשים להתחבר? לחצו כאן
מיינדפולנס הינו תרגול מנטאלי הניצב בחזית המחקר המדעי בשנים האחרונות, נבדק קלינית בלמעלה מ-6200 מחקרים ונמצא מועיל במגוון רחב של התמודדויות פיסיות ופסיכולוגיות. תרגול מיינדפולנס מביא לרמות גבוהות יותר של בריאות, חוסן נפשי, שלווה ואושר והוכנס לתכנית הלימודים באלפי בתי-ספר ולשגרת העבודה באלפי ארגונים ברחבי הארץ והעולם.
מפגש ההתנסות יכלול רקע תיאורטי קצר והתנסות מעשית בתרגול מדיטציית מיינדפולנס.
את המפגש ינחה דני בן-עמרם, מתרגל ומנחה מזה 25 שנה מיינדפולנס ומדיטציה במסורות שונות בארץ ובחו״ל, מורה ל-MBSR, MBCT ו-MSC ומייסד המרכז למיינדפולנס – mfn.co.il
מתקשים להתחבר? לחצו כאן
הכנס במעמד יו"ר הדירקטוריון, מר אבי וורצמן
גב' ספית חשביה צורי – מנהלת אגף תוכן ותוכניות
גב' סימה כהן - מנהלת המחלקה להתחנכות ולמידה
ד"ר שולה מולא - אשת חינוך ופעילה חברתית, מרכזת תכנית לימוד משותף במט"ח.
ד"ר שמעון אזולאי - פילוסוף ואיש חינוך, מרצה בכיר בקריה האקדמית אונו. חוקר ומפתח קהילות ומשמעות.
גב' יעל אודם - כתבת החינוך של חדשות 12
אימון 2 ק"מ בבית - עם רוני דואני
שיח המומחים יעסוק בהרחבת נקודת המבט לקהילה ובסוגיות הנוגעות לתפקידה של הקהילה בעת משבר להצמחת כוחות המקדמים עשייה חינוכית. בסיום היום, משתתפי הכנס יחוו התנסות בפעילות גופנית, כביטוי להשפעה של גוף והנפש על הלמידה.
מתקשים להתחבר? לחצו כאן
יזמית בתחום הדרכת כושר
בואו נדבר רגע על הליכה.
כולנו יודעים ללכת, אבל מה אם נגיד לכם שאתם יכולים לצעוד 2 ק"מ מהבית?
תצטרפו לרוני לאימון בן 20 דקות שיעלה לכם את הדופק וישחרר את הגוף. מה צריך בשביל האימון? לדעת ללכת. אז יוצאים לדרך?
מתקשים להתחבר? לחצו כאן
במה ללמידת עמיתים - היוזמות הקהילתיות המוצגות משקפות את העשייה בתחום הלמידה בשנה החולפת, עוסקות בנושא צמיחה אל מול אתגרי הקורונה, ומייצגות עשייה בתחום החינוכי-קהילתי. במהלך ימי הכנס תיבחר יוזמה אחת (מתוך 5 שנבחרו ע"י וועדת הכנס), בעזרתכם קהל המשתתפים, לה יוענק מענק כספי להמשך פיתוח היוזמה.
"תחת עצי הזית" הינה פעילות משפחתית שהתקיימה במספר פארקים בכרמיאל בנושא מסיק זיתים. כל משפחה קיבלה ערכת יצירה באמצעותה ניתנה להם האפשרות לקחת חלק בסדנת אומנות ליצירה משפחתית משותפת. הפעילות התקיימה באמצעות מדריך מקצועי ומוסמך של האיחוד הארופאי, והתקיים חידון ע"י (מדריכים צעירים) מדצ"ים. הפעילות התקיימה בשעות שונות ולפי קפסולות בהתאם לכללי הקורונה.
סדרת הפעלות של בני נוער בקהילה שמטרתן לחזק את הקשר הבין דורי בין צעירי הקהילה לותיקים. כחלק מימי הזכרון הממלכתיים (יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יום הניצחון על גרמניה הנאצית) קיימו בני נוער ביקורים מרגשים בבתי התושבים הותיקים וחילקו זרי פרחים וכרטיסי ברכה אישיים. בימי הסגר השני יצאו לחלוקה של טאבלטים לקשישים וסייעו להם בלמידת הכלי הטכנולוגי ושימוש בו במטרה לשמור על קשר עם משפחותיהם. הטאבלט שימש את הקשישים גם למפגש עם תלמידים מתנדבים ששמרו איתם על קשר וסייעו בהפגת הבדידות ובקבלת מידע ועזרה משירותים עירוניים. עוד בסדרת ההפעלות חילקו בני הנוער מתנה וחיבוק מרחוק במסגרת מיזם "מתנ"ס עד הבית".
הפקת ארבעה מופעים ניידים ובהם בובות של חיות המוצבות על גבי רכב נוסע. הרכב מלווה בפנסי תאורה המקרין על קירות בתי התושבים דמויות של חיות שונות בפעילות תוך כדי נסיעה: נמר רץ, ג'ירפה אוכלת וכו'. כאשר מקרינים את דמויות החיות, נדמה כי הן מטפסות על הקירות. יוזמה מיוחדת לתקופת הקורונה להפגת הבדידות וליצירת עניין ואטרקטיביות סביב ההיכרות עם החיות. במהלך המופע הנייד עוצר הרכב בתחנות שונות מול התושבים ובאמצעות שחקנים המחופשים לחיות, נוצרת אינטראקציה הכוללת צילומים, שיחות ובעיקר חוויה משמחת. הצלחת האירוע זימנה תגובות ובקשות מיישובים אחרים לבוא ולהופיע בקהילתם.
פעילות התנדבותית בהשתתפות סבים וסבתות המגיעים לצהרונים בכרמיאל לשעת סיפור המשלבת הפעלה, למידה וחוויה. המתנדבים פועלים באופן קבוע בצהרון ספציפי ומתקיים קשר מתמשך לאורך זמן בין הילדים לסבים המתנדבים ולסבתות המתנדבות.
מיזם "מחשבים וחושבים לתושבים" יצא בקריאה אל התושבים בעיר להעביר למרכז הקהילתי מחשבים שאינם בשימוש. המרכז הקהילתי גייס עשרות מחשבים. כמו כן, גוייסו סטודנטים דרך רכזת הלמידה ותלמידי תכנית פל"א לפרמט את המחשבים ולהכשירם לשימוש. התקבלה החלטה להעניק את המחשבים לבני נוער ומשפחות יעודיות משכונת ג'סי כהן. במקביל בוצעו הדרכות על שימוש בזום לילדים ומשפחות על ידי צעירים תושבי השכונה.
חלוקת ערכות הפוגה לתקופת הסגר עבור ילדי צהרון מהל"ב. היוזמה פועלת במטרה לחזק את הקשר האישי עם הלומדים ואת החיבור לעשייה החינוכית הכוללת סיוע לימודי, עשיית לומדות חינוכיות בכיתה היברידית, משחקי חשיבה, אומנות וחוגים שבועיים. הערכה הראשונה חולקה בתחילת הסגר השלישי וכללה הפעלה, יצירה ולמידה. הערכה שנייה חולקה בט"ו בשבט ושילבה יצירה מחומרים טבעיים, למידה והפעלה. יוזמה זו באה מתוך עקרון חינוכי הרואה חשיבות עליונה בשמירה על קשר רציף עם הילדים בתקופה מאתגרת זו.
יצירת ספסלים ושרפרפים לרווח מועדון ילדי המרכז הקהילתי, כחלק מתכנית חינוכית המוענקת לבני נוער עולים חדשים בה הם מקבלים סיוע לימודי ועזרה ברכישת השפה העברית. במסגרת התכנית המשתתפים תרמו ממרצם לטובת ילדים המשתתפים בפעילויות במרכז הקהילתי בית שמש. בני הנוער התנדבו ליצור ספסלים ושרפרפים במסגרת פעילות סדנאית והתוצרים יועדו לרווחת מועדון ילדי המרכז הקהילתי.
במסגרת פעילות הוקרה לניצולי שואה חולקו לכ-2000 ניצולי שואה עציץ וברכה. במסגרת מיזם עירוני זה נרתמו ילדים, בני נוער תנוכות נוער, משפחות, מתנדבים וארגונים ולקחו חלק ביצירת קשר אישי עם ניצולי שואה. המתנדבים נחשפו להיכרות עם הניצולים, למדו על ההסיטוריה שלהם וכתבו להם ברכות מרגשות שיצרו את ערך הממ"ש - משמעותיים, מעורבים ושייכים לקהילת כרמיאל.
בעקבות ההנחיות שחלו על מועדון הנוער העירוני בנהריה כתוצאה ממשבר הקורונה נמנעה משכבות ז- יב לקחת חלק בשגרת המועדון המקומי שהיווה עבורם מקום התכנסות ששימש עבורם בית קפה, סנוקר, אקס בוקס, ערבים בנושאים ערכיים וערבי פנאי. המקום שהיווה מקום מפגש לבני נוער נסגר עם משבר הקורונה עקב איסור התקהלות. מתוך המשבר נולד רעיון על ידי יחידת הנוער בשיתוף מועצת הנוער לבנות חדר בריחה בחלל הגדול של המועדון. את החלל פיצלו לחדרים, חיברו חידות שמשלבות היסטוריה כללית ועירונית ופתחו את הפעילויות עבור תשובי נהריה וקבוצות של בני נוער בפרט.
תיגבור תלמידים עולים (עד שנה בארץ)בבית ספר יסודי במקצוע השפה ,מרתון לימוד אנגלית לתלמידי כיתות ו העולים לחטיבה, מתן תגבורים לקראת הבגרויות לתלמידי התיכון . כל קבוצה מונה עד עשרה תלמידים , אשר לומדים כעשרים שעות , המורים עוברים הכשרה ע"י רכזת הלמידה . בתחילת הלמידה נערך מבדק לבדיקת רמת התלמיד ובסיום מערך השיעורים כולו נערך מבדק נוסף על מנת לוודא שיפור ברמת ההשגים של התלמידים .
תלמידי פל"א מביה"ס רודמן ומביה"ס רבין בקרית ים לקחו חלק בפעילויות הוקרה למען לוחמי הקורונה שהתקיימו בעיר. התלמידים ערכו פעילויות ערכיות לגבי חשיבות הקהילה והפרטים שמרכיבים אותה, על יחסי הגומלין וההדדיות הנדרשת מהיחיד לקהילה ומהקהילה ליחיד. התלמידים שלחו ברכות וסרטוני תודה עבור הצוותים הרפואיים ועבור חיילי צה"ל בבסיסים ובבתי החולים והתקבלו בשמחה רבה.
הכשרת צוותי חינוך מיוחד להוראת מקצועות הרובוטיקה. פרוייקט הכולל זירת רובוטיקה בה מציגים את הרובוטים הנגשה להצגת פתרונות עבור תלמידים מחינוך מיוחד. בסיום ההכשרה המורות עשות עבודה מעשית בקבוצות ויוצרות זירה שמגיעה מתוך עולם התוכן של התלמידים ומשקפת תהליך של העלאת דילמות וסיטואציות מחיי היום יום תוך מתן פתרונות.
תכנית חינוכית קהילתית, ייחודית לתקופת הקורונה הכוללת סיוע לימודי וחונכות אישית. תלמידים תיכוניסטיים חונכים תלמידים משכבות ה-ו באופן פרטני. התכנית מלווה ע"י סטודנטים מתנדבים שאחראים על קפסולה של 10 חונכים המסייעים גם להם בתחום הלימודי והאישי. בקבוצת בני הנוער החונכים בולטות 2 נערות עם אוריינטציה להוראה והדרכה ומשמשות כעוזרות הוראה צעירות במרכז הלמידה. שרשרת למידה של סטודנטים חונכים נערים, חונכים תלמידים, נעשית ללא עלות כספית ובהתנדבות ומהווה פלטפורמה שלתמונת עתיד עבור הצעירים להיות חונכים עתידיים בעלי רצון להתנדב, ליזום ולהוביל.
קורס מנהיגות ויזמות טכנולוגית הכולל מפגשים עיוניים ודיגיטליים עבור קבוצת נוער קהילתית. במהלך הקורס תלמידים יצרו יצירות אישיות ובסופו נדרשו לעבודה מעשית בקהילה בה עיצבו ערכות של משחקים לחולים ומבודדים. בין הערכות יצרו משחק רביעיות רגשי, לוח משחקים רב תכליתי ועוד. לטובת הקורס נפתחו 2 קבוצות. האחת עי התוכנית הלאומית וקבוצה שניה עי שכונה תומכת מגדר.
פרויקט שמטרתו טיפוח כישורים אישיים במטרה לשתף בידע הנלמד לטובת הקהילה. הפרויקט כלל סדנאות שונות כמו יצירת קיר צילום מפרחי נייר, כתיבה יוצרת-כתיבת ברכות למשלוחי מנות, הכנת נרות מאוירים עי הטבעה בחום, הכנת קופסאות למשלוחי מנות, הכנת תחפושות לפורים, הכנת מדבקות למשלוחי מנות. במסגרת הפרויקט הבנות רוכשות מיומנויות, מכינות יצירות לעצמן וגם לרווחת התושבים בקהילה, בעיקר למבודדים וחולים. קיר הצילום שיצרו ישמש את משפחות הקהילה לצילומי פורים.
יוזמות קהילתיות התנדבותיות לגיל הרך ולבני נוער. "זמן קטנטנים" המיועדת לגיל הרך מופעלת במטרה לשמר את השפה והמורשת הצ'רקסית. ביוזמה נוטלים חלק שותפים רבים- המעונות הפרטיים, גנים רשותיים, אשכול גנים, המועצה המקומית הורים ותושבים . היוזמה כללה הפקה של יותר מ- 16 סרטוני סיפורים, הפעלות, הצגות ושירים בצ'רקסית. הפעילויות התקיימו במשחוק ושירה תוך הגעה לבתי התושבים ויצירת מאגר חומרי לימוד אותנטיים לשימוש המשפחות והגנננות בחיי היום יום. "אסקייפ אאוט" - חדר בריחה חיצוני הממוקם בחצר מרכז המורשת הצ'רקסית ומיועד לפעילות בני נוער. באמצעות המשחק למדו בני הנוער על המורשת וההיסטוריה הצ'רקסית דרך חוויה ומשחק פותרים חידות על המורשת הצ'רקסית, מוצאים רמזים ומגיעים לקוד המנעול בשער היציאה. בפעילות השתתפו משפחות, צוותי מורים, מנהלים עמיתים ובני נוער.
יוזמה ברוכה ומתמשכת של נעמה מאור, מנהלת תחום צרכים מיוחדים ולמידה ולאה כץ, מנכ"לית "נפגשים" בשיתוף הרשות המקומית אור יהודה. במסגרת היוזמה חולקו מידי שבוע ערכות למידה חויותיות לנרשמים. הערכות חולקו ע"י מתנדבים ולאחר מכן, התושבים שקבלו את הערכות השתתפו יחד בזום למידה בליווי הערכה. הערכות עסקו בנושאים מגוונים: בישול, יצירה, בריאות, קוסמות, מדע, ועוד.
מכ"מ- מרכז כפרי משלים. כל אחד מבתי הספר, בחלוקה לשכבות גיל , נפגשים במרחב הפתוח, אחת לשבוע. במפגשים שיח רגשי מעצים עם מחנך הכיתה/יועצת/דמות משמעותית אחרת מבית הספר. מתקיימים גם פעילויות גופניות לחילוץ חגורת הכתפיים ופעילויות העשרה מגוונות:ציור,יצירה בבלונים,סדנת ג'אגלינג ועוד
תחנת רדיו ארץ הגולן הוקמה במסגרת מחלקת אומנויות הבמה במרכז קהילתי גולן כבמה אינטרנטית (ניו מדיה). ביוזמה לוקחים חלק כ- 50 מתנדבים המייצרים תכנים מגוונים. אולפן הרדיו ממוקם בתחומי בית הספר אביטל במרום גולן, ובימים אלה מתחיל שתוף פעולה אשר יאפשר למורים ולתלמידים להשתמש ברדיו כאמצעי של אוריינות טכנולוגית בהעברת תכנים לימודיים. התלמידים יפיקו תכנית רדיו בנושא מסוים וישדרו אותה. לשם כך יהיה עליהם לחקור את הנושא ולכתוב את תכני התכנית. הכוונה לייצר שנת לימודים שלמה ולא רק תוכנית בודדת.
הפקת אירוע עירוני בשיתוף מרכז קהילתי מעלות, עיריית מעלות ומתנדבים לציון בר ובת מצוה לבוגרים מהישוב בימי קורונה. חגיגת בר/בת מצווה נערכה ברחובות העיר ע"י תהלוכה ססגונית המלווה את הבוגרים החוגגים ובני משפחותיהם במכוניות מקושטות, לצלילי שיר רקע שחובר במיוחד עבורם ומתנות משמחות שחולקו לחוגגים. החגיגה נערכה ובליווי תושבי היישוב, אשר צפו בחוגגים מהמרפסות והחצרות שרו והריעו להם. האירוע יצר חוויה משמעותית, חגיגית ומרגשת.
יצירת קיר קהילתי אומנותי בעיצוב התושבים. הקיר מבטא את הרעיון "כאן זה בית, כאן זה לב". יוזמה שלוותה בהדרכת אומנית מקצועית אשר ריכזה לידיה את תוצרי התושבים. התוצרים כללו לבבות פרי יצירה בטכניקות אומנות שונות. התושבים קיבלו מארז חומרים וסרטון הדרכה מקצועי, יצרו לבבות שונים ויצירתיים וביחד חוברו לקיר קהילתי אומנותי.
למידה כערך בונה קהילה באמצעות ניהול ופיתוח תפיסות, תוכן, תכניות ותשתיות למידה התומכות במימוש שוויון הזדמנויות, צמצום פערים ומוביליות חברתית.
המחלקה להתחנכות ולמידה תתבסס כגוף מקצועי ומוביל בפיתוח והטמעת תפיסות פדגוגיות חדשניות במגוון קהילות בחברה הישראלית. זאת, במטרה לחזק ולהעצים את הלומדים ולהתוות דרך לאחריות ומעורבות קהילתית לאורך מעגל החיים.